-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47327 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

در سورة مباركه نازعات كه دربارة هدايت و خشيت بحث كرده است، آيا هدايت نتيجة خشيت است، يا خشيت نتيجة هدايت است؟

اگر چه از ظاهر آية وَ أَهْدِيَكَ إِلَيَ رَبِّكَ فَتَخْشَي;(نازعات،19)، و من تو را به سوي پروردگارت هدايت كنم تا از او بترسي (و خلاف نكني). استفاده ميشود كه خشيت، نتيجة هدايت است; اما از آيات ديگر استفاده ميشود، هدايت، بين دو خشيت قرار داد; يعني يك خشيت قبل از هدايت، و يك خشيت بعد از هدايت است.

توضيح مطلب:

خشيت، به ترس شديد آميخته با علم ميگويند.(قاموس القرآن، قريشي، ج 1-2، ص 250ـ 251، دارالكتب الاسلامية.)

اگر حالت خشيت پيدا شود، مقدمه قبول خواهد بود، و كسي كه حق را بپذيرد، هدايت خواهد يافت; فَقُولاَلَهُو قَوْلاًلَّيِّنًا لَّعَلَّهُو يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَيَ;(طه،44)، اما به نرمي با او (فرعون) سخن بگوييد; شايد متذكر شود، يا از (خدا) بترسد!.

در اين آيه، تذكر، و به راه آمدن و هدايت شدنِ فرعون، هدف است، و اگر متذكر نشد و ايمان نياورد، حداقلش آن است كه شايد از خدا بترسد. پس معلوم ميشود خشيت از مقدمات قبول است و بعد از پذيرش با عنايات و الطاف الهي، قدم در مسير هدايت گذاشته ميشود. هرچه معرفت به خدا و معارف دين بيشتر شود، خشيت و خداترسي نيز بيشتر ميشود، و هر چه خشيت و خوف بيشتر شود، خشوع و دل شكستي و حالت انعطاف پذيري دل بيشتر ميشود; إِنَّمَا يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـََّؤُا;(فاطر،28)، تنها علما و ارباب معرفت از خدا ميترسند. بنابراين، هدايت در بين دو خشيت قبل و بعد قرار دارد; و اين حالت همواره در حال حركت و تكامل است. از جمله آيات ديگري كه اين ادعا را ثابت ميكند، اين آيه است: إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّـَـلِحَـَتِ أُوْلَغكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّة # جَزَآؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّـَتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الاْ ?َنْهَـَرُ خَـَـلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًا رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ ذَ َلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّه;(بينه،7ـ8)، محققاً كساني كه ايمان آوردهاند و كارهاي شايسته انجام دادند، آنان بهترين افراد خلقاند; پاداششان در نزد پروردگارشان بهشتهاي جاويد است كه از دامنه آنها نهرها جاري است; در آنها براي ابد جاودانند بمانند. خداوند از آنان خشنود و آنان از خداوند خشنود هستند اين (پاداشي بزرگ و سعادت ابدي) از آن كساني است كه از پروردگارشان ]بيم و[ خشيت داشتهاند.

يعني، در واقع، از اين آيه ميتوان دريافت كه بيم و خشيتشان آنان را به اين مقام والا و ارجمند كشانده است.(ر.ك، اخلاق در قرآن، آيت الله مصباح يزدي، ج 1، ص 386-399 و 412، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني; / ترجمه الميزان، علامة طباطبائي;، ج 17، ص 65-66، بنياد فكري و فرهنگي علامه;.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.